Jak zacząć zarabiać na Swojej sztuce?

wpis w: Sztuka | 0

Pewnie nie raz zadawałeś sobie to pytanie. Jak zacząć zarabiać na Swojej sztuce? Jak wypromować Swoją twórczość? Ja też długo miałam z tym problem i przerażało mnie to, że nie mam pojęcia jak się do tego zabrać. Chciałam tylko tworzyć i myślałam, że jakoś to będzie. Jednak, jak pewnie się domyślasz, tak się nie stało. 😉

Na pewno słyszałeś o “podejściu akademickim” od swoich nauczycieli, profesorów, rodziny: skończ uczelnie artystyczną, najlepiej na poziomie magistra lub doktora, bierz udział w konkursach, organizuj wystawy i MOŻE ktoś się Tobą zainteresuje. Uważam, że takie podejście jest przestarzałe i uzależnia Twój sukces od innych, a nie od Ciebie. Jeżeli nie masz znajomości, to ciężko przebić się do tak hermetycznego środowiska jakim jest środowisko artystyczne. I to nie dlatego, że Twoja sztuka nie jest na wystarczająco dobrym poziomie, tylko dlatego, że po prostu jesteś nowy, nieznany i nikt nie chce robić sobie konkurencji. Oczywiście nie twierdzę, że uczelnie artystyczne są złe (sama na taką chodziłam), a konkursy są ustawiane 😉 Stwierdzam jedynie, że takie podejście jest obecnie nieefektywne i ograniczające. Jeżeli poważnie i odpowiedzialnie podchodzisz do bycia nowoczesnym artystą w tych czasach, to musisz wykazać się kreatywnością i przedsiębiorczością. Internet obecnie daje nam praktycznie nieograniczone możliwości promocji. Dlatego weź sprawy w Swoje ręce i przeczytaj jakich zagadnień dobrze się nauczyć.

Stwórz Swoją markę osobistą

Marka osobista to podstawa. Silna marka osobista przekłada się realnie na zarobki w każdej branży. Nie inaczej jest w świecie artystycznym. Marka osobista, czyli “personal branding” to jak postrzegają Nas inni. To wykreowany przez Nas samych wizerunek. Trzeba pamiętać, że tak samo jak można stworzyć dobry, tak samo można stworzyć zły wizerunek, a później ciężko taki wizerunek zmienić. Dlatego najlepiej od samego początku świadomie panować nad sytuacją i znać wszystkie narzędzia i mechanizmy. By stworzyć dobrą markę osobistą trzeba mieć niezbędną wiedzę i umiejętności w swojej dziedzinie, być autentycznym i spójnym oraz być charyzmatycznym i odważnym. Jeżeli brakuje Ci któregoś z wyżej wymienionych cech, nic straconego, wszystkiego da się nauczyć samemu lub z czyjąś pomocą 🙂

Dobrze jest mieć wizje i wiedzieć do czego się dąży oraz jakich narzędzi do tego użyć.

Budowa marki osobistej to długotrwały proces, do którego pomocne będą narzędzia takie jak oczywiście social media.

Media społecznościowe

Powszechnie znamy i używamy lub słyszeliśmy o social mediach takich jak Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, czy TikTok. Dla młodszych osób używanie ich jest wręcz instynktowne. Jednak stosunkowo niewielu z Nas korzysta świadomie ze wszystkich funkcji mediów społecznościowych, tak by stały się one najważniejszym dla Nas narzędziem promocyjnym. Naprawdę warto poznać i wykorzystać ten potencjał.

Witryna internetowa

Jeżeli o wizytówkach i kreowaniu wizerunku mowa, nie możemy pominąć witryny internetowej. Mogłoby się wydawać, że na stworzenie strony bądź sklepu internetowego trzeba nakładów pieniężnych liczonych w tysiącach. Jeżeli wszystko będziemy zlecać osobą z zewnątrz to najpewniej tak właśnie będzie, jednak wykazując się odrobiną zaangażowania może być zupełnie inaczej i nie trzeba być przy tym informatykiem 😉

Nie zapomnij o aspektach prawnych i podatkowych

Jeżeli poważnie podchodzimy do sprzedaży Swojej sztuki i liczymy na większe zarobki niż 1745 zł (obecna kwota nierejestrowa), to zarejestrowanie działalności gospodarczej to podstawa. Wybór formy prawnej zależy od Twojej wizji, jeżeli jednak chcesz zwyczajnie sprzedawać Swoje obrazy to moim zdaniem jednoosobowa działalność gospodarcza powinna Ci wystarczyć w zupełności. Jak na pewno słyszałeś: jedyne co jest pewne to śmierć i podatki 😉 dlatego nie zapominajmy również o takich kwestiach.

Marketing, sprzedaż, promocja, reklamy…

To chyba najważniejszy i najbardziej skomplikowany aspekt, który ciężko wyłożyć w krótkim artykule. Trzeba poznać wiedzę i narzędzia. Promocja i obsługa klienta jest niezbędna nawet jeżeli chcemy tylko sprzedać Swoją twórczość. Może nie brzmi to zbyt zachęcająco, jednak jeżeli ktoś jest zdeterminowanym twórcą, tak jak Ty, to na pewno nie zrazi się ilością wiedzy, czy narzędzi które trzeba poznać. Ja zdobywałam wiedzę i umiejętności przez kilka lat, dzięki czemu dzisiaj mogę spokojnie oddać się twórczości wiedząc, że znam potrzebne mechanizmy sprzedażowe by nie martwić się o pieniądze. Uważam, że każdy artysta na to zasługuje!

Jeżeli Cię zaciekawiłam, chętnie podzielę się z Tobą swoją wiedzą i doświadczeniem, jak artysta z artystą. Przeprowadzę Cię przez wszystkie zagadnienia, tak byś mógł nareszcie zarabiać na tym co tworzysz, bo na pewno jest to tego warte!

Zapraszan Cię na Mój kurs!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *